26/02/2020

Paesi e citta'_Viaggio in Olanda_I bambini al museo (2 di 5)

Please scroll down for the English version!
Written by Dorikri 

Post precedente - previous post

Così inizia una esperienza che mi ha persino commossa!
Tre guide, specializzate e preparate (e oserei dire dannatamente ben preparate) in materia, dividono i bambini ed ognuna di loro "guida" questi piccoli (ricordo: asilo!) alla scoperta di un mondo per loro del tutto nuovo che noi pensiamo spesso sia per loro difficile, se non impossibile, da capire.
Seguo un gruppetto. Arriviamo alla base dello scalone:
-"Bambini, questo è uno scalone principesco! Vedete, qui a sinistra, c'è il ritratto del principe... maschietti fate un bel inchino al principe! Strani vestiti vero? E come portavano i capelli? Cosa vi ha detto Maurizio? Il ritratto era la foto di allora. Questo signore è vecchio come il nonno del nonno del votro nonno!!!"
-"Ohhh ma allora è molto molto vecchio!!!"
-"Certo, e grazie a questo dipinto sappiamo come si vestivano gli uomini di allora. Tu, ti vestiresti così per andare a scuola? E tu andresti a giocare a hokey così vestito?" (L'hokey è lo sport nazionale che praticamente tutti, bambini ed adulti,  giocano tra il sabato e la domenica).
"Poi qui a destra vi presento la principessa! Signorine, come si fa una riverenza?... Che colori! poi, il vestito è lungo, gonfio, e i capelli suoi? Sono sicura che ti piacerebbe andare a scuola così vestita!!"
Tutto questo discorso inframmezzato da risposte urlanti, da dita puntate, da siii e liiii o da quiiii!
-"Allora, adesso noi saliamo questo scalone, e salutiamo, con la mano, in modo principesco, i vostri compagni che sono sull'altro scalone!..."
...continua...


So I started an experience that even moved me!
Three guides, specialized and prepared (and I dare say damned well prepared) on the subject, divided the children into three groups and each of them "guides" these little ones (remember: kindergarten age!) to discover a completely new world that we often think for them to be difficult, if not impossible, to understand.
I decided to follow one of the three groups. 
We all stand at the bottom of a huge wooden staircase.
-"Children, this is a royal staircase! Look, here on the left wall, there is the portrait of the Prince... Fellows take a nice bow to the prince! Strange clothes, right? And how well-groomed they are!! Important wigs! What did Maurizio say? The portrait was a photo of the time. This gentleman is as old as the grandfather of the grandfather of your grandfather!!!"
-"Ohhh but then he is very very old!!!"
-"Oh yes, he definitely is, and thanks to this painting we know how men at the time dressed. Would you dress like that to go to school? And would you go and play hockey dressed like that?" (Hockey is the national sport that practically everyone, children and adults, play on Saturdays and Sundays).
"And now, look there on the right wall, I introduce you all to the Princess! Young ladies, show us a beautiful reverence?... Look at the colors! And, what about the dress!! it is long, puffed up and pompous! and the huge wig on her head? I'm sure, Miladies, you'd love to go to school dressed up like that!"
All this dialogue is interspersed with screaming replies, pointing fingers, yesss and thereee or hereee!
-"So, now we will walk up the staircase, waving princely to your schoolmates on the other staircase" 
... to be continued...

No comments:

Post a Comment